کرسی آزاداندیشی بحران اشتغال فارغالتحصیلان دانشجویی در هرمزگان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان، به همت اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان و با همکاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان هرمزگان کرسی آزاداندیشی با موضوع " بحران اشتغال در فارغالتحصیلان دانشجویی " با حضور نماینده وزارت ورزش و جوانان با حضور جمعی از فعالان دانشجویی، سمنها و نخبگان دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان(پردیس برادران) برگزار شد.
در ابتدا مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان گفت: مقام معظم رهبری همواره دانشجویان را به برپایی کرسیهای آزاداندیشی و نیز مطالبه گری آگاهانه دعوت کردهاند.
میلاد رافت با تأکید بر صحبتهای مقام معظم رهبری عنوان کرد :مطابق تأکید رهبر فرزانهی انقلاب، اساس مدیریت کرسیهای آزاداندیشی با نخبگان، اساتید فعال، دانشجویان فعال و مجموعههاى فعال دانشجویى است؛ اما در جامعه امروز متأسفانه اساتید و مسئولین به دلایل متنوعی پای کرسیها نمیآیند. از دلایل عدم استقبال از برنامهی کرسیها آزاداندیشی این است که بازخورد عملیاتی از آن گرفته نشده و همین باعث دلسردی و رخوت دانشجویان شده است.
وی در ادامه نمایندگان دانشجویانی را از دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه پیام نور دعوت کرد که به ایراد سخن، بیان مشکلات و دغدغههای موجود در فضای دانشگاهی و فضای کاری و شغلیشان بپردازند.
نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت: صحبتهایم را در دو بخش خواستگاه اشتغال دانشجویان و تحصیل و مشکلات اشتغال در بین دانشجو معلمان بیان خواهم کرد.
قائم بهرامی در بخش اول و مقدمه سخنان خود عنوان کرد: در گذشته قالب کلی مناسبات تولید و مصرف به شکلی بوده است که فردی که نیروی کار بود، خود نیروی کار مورد نیازش را میخرید، بهنوعی تولید و مصرف از آن یک نفر بود، اما ورود به جامعه بشری به مدرنیته، با انقلاب تجاری یا همان کانتالیزم همچنین تولد بورژوازی همراه شد و در ادامه عرصههای تولید و مصرف، عرضه و تقاضا و نیروی کار دگرگون شدند.
وی افزود: از این مرحله به بعد ما وارد دورهای شدیم که در آن زنجیرهای از نیروهای کاری برای هم کار میکنند. با توجه به روند و مسیری که اقتصاد در قرنهای بعد از انقلاب تجاری طی کرد، اشتغال و تولید و مصرف را میتوان در دو چهارچوب کلی برای جوامع به کار بست.
این دانشجو بیان کرد: تمام این مقدمات گفته شد تا از اینجا به بعد مسئولان حاضر در جلسه مخاطب خاص صحبتها باشند اما متأسفانه خود ما دانشجویان مخاطب خود قرار خواهیم گرفت.
بهرامی اظهار کرد: دو چارچوب بر اساس اقتصاد مارکسیستی دولت وظیفه تولید، ارائه خدمات و ایجاد شغل را بر عهده میگیرد و دیگری در اقتصاد آدام اسمیتی یا همان بازار آزاد، دولت وظیفه تأمین و تضمین امنیت برای تولیدکنندگان، صاحبان سرمایه و ارائهدهندگان خدمات را بر عهده دارد.
وی تصریح کرد: اما پیوند میان اشتغال و تحصیلات را بهطور خلاصه میتوان" نقش مثبت تحصیلات دانشگاهی و آموزشی مهارتهای تولیدی به افراد، در بهبود و افزایش تولید و خدمات اقتصادی که قرار است دولت یا بازار آزاد ارائه کنند" اشاره کرد.
این دانشجو افزود: با نگاهی به مطالب فوق، در هر صورت مخاطب تمام بحرانهای ما دولت است و ما در ایران با دو پدیده غریب مواجه هستیم؛ دولت در هر چهارچوب کلی که معرفی کردیم قرار میگیرد و از بد ماجرا، تکههای بد هر قسمت را برداشته است و دیگری وجود پدیده چند دولتی در ایران(دولت موازی و دولت سایه و غیره)
بهرامی در ادامه به بیان مشکلات موجود دانشجو معلمان اشاره کرد و گفت: ادامه تحصیل دانشجویان با دو مشکل اساسی روبهرو است، در ابتدا با استخدامی بودن این دانشجویان در آموزشوپرورش پس از فارغالتحصیلی مدرک در گرو آموزشوپرورش بوده و اجازه ادامه تحصیل داده نمیشود. به عبارتی جوان 23 ساله تازه فارغالتحصیل شده تا 29 سالگی اجازه ادامه تحصیل ندارد تا طرح خود را بگذراند، علاوه بر آن تأثیر کم و یا حتی بیتأثیر بودن مدرک و سطح تحصیلات در حقوق معلمان( افزایش تنها 100 الی 200 هزارتومانی در حقوق) و نیز حق تنها اعمال مدرک آنهم فقط یکبار.
وی در خصوص حقوق کم در سالهای ابتدایی خدمت، بیان کرد: بهترین سالهای عمر یک جوان را در تعهد به آموزشوپرورش در مناطقی دورافتاده و کمتر توسعهیافته است آنهم با حداقل حقوق و مزایا. از طرفی گزینشهای دانشگاههای آموزشوپرورش، حین و پس از تحصیل که بیشتر تعهد به منش خاصی را در نظر میگیرند تا اینکه تخصص، بار علمی و پتانسیلهای علمی افراد در نظر گرفته شود. عدم وجود امنیت شغلی با پخش شدن و تک افتادن فارغالتحصیلان که موجب هضم شدن شان در این سیستم آموزشی سنتی میشود و ایستادگی در برابر خلاقیت نو معلمان جوانتر از مشکلات دیگر این بخش است.
این دانشجو اظهار کرد: برداشته شدن معافیت سربازی معلمان از دیگر معضلات ما است. از سال 93 به بعد دانشجویان باید به سربازی رفته و یا آموزشی سربازی بروند این در صورتی است که به ما در ابتدای ورود به دانشگاه و در زمان ثبتنام چنین چیزی گفته نشده اما اکنون از لزوم گذراندن مدت 45 روزه خدمت سربازی در تابستان پس از اتمام دوره تحصیل سخن میگویند.
در ادامه نماینده دانشگاه علوم پزشکی از رشته پزشکی ضمن تبریک روز جوان و تشکر از حضور دانشجویان و گلایه از عدم حضور مسئولان، عنوان کرد: بهطورکلی رشتههای علوم پزشکی، به دلیل سر و کار داشتن با جان انسانها بسیار مهم است و به این دلیل باید نهایت توجه به دانشجویان یا بهتر است بگویم پزشکان و پیراپزشکان و پرستاران شود تا رغبت و جدیت در کار افزایش یابد.
متین وصال طلب با بیان اینکه در ادامه به ارائه اعداد و ارقام آماری پرداخته و گفت: عمق فاجعه را با آمارهای منتشرشده از منابع موثق نشان خواهم داد، تعداد 3 میلیون و 200 هزار بیکار وجود دارد که از مقدار 53 درصد را جوانان تشکیل می دهند. جوانان برای تشکیل زندگی به شغل نیاز دارند، وقتی شغلی وجود ندارد، چگونه شاغل شود و چگونه انتظار میرود سن ازدواج افزایشی به دنبال نداشته باشد؟!
این دانشجو با اشاره به اینکه کاوه کیانی معاون مرکز آمار در سال 97 از افزایش 1/0 درصدی بیکاری نسبت به سال 96 خبر داده است، ادامه داد: بخش خدمات بیش از 50 درصد اشتغال را شامل میشود، در سال 97 نسبت به سال 96 سهم اشتغال ناقص 3/0درصد افزایشیافته است.
وی در خصوص اشتغال ناقص تصریح کرد: مشاغل ناقص به مشاغلی گفته میشوند که در آنها شغل افراد متناسب با رشته دانشگاهی آنها نیست و تنها از روی اجبار وارد آن شدهاند که بهمراتب خطرناکتر از بیکاری است.
وصال طلب با بیان اینکه متأسفانه 18 درصد فارغالتحصیلان آموزش عالی در سال 97 بیکار بودند، اظهار کرد: این موضوع نشان از عدم وجود بستر مناسب و نیز عدم کارآمدی و کارایی آموزش عالی دارد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر بنا به اعلام قائممقام سازمان نظام پرستاری، آقای محمد شریفی مقدم تعداد 20 هزار پرستار بیکار در کشور وجود دارد، این در صورتی است که در برخی استانها مانند استان کرمان با نیروی مازاد پرستاری مواجه بوده و در برخی استانها مانند تهران با کمبود نیروی کار روبهرو هستیم. این موضوع که چرا با فراهم آوردن شرایط مناسب و توجه بهسختی کار این شغل، پرستاران مازاد در استانها را به استانهایی که کمبود پرستار در آنها وجود دارد منتقل نمیکنند جای بسی تعجب و تأسف دارد.
وصال طلب با بیان این سؤال که "چرا و به چه علت بهسختی کار پرستاران توجه نکرده و امنیت شغلی ایجاد نشود؟" عنوان کرد: برخورد پرستاران با مواد رادیواکتیو، آلوده و عفونی و عدم دریافت حقوق و مزایای خاص موضوعاتی نیستند که بتوان از آنها چشمپوشی کرد، اما متأسفانه چشمپوشی هم میشود.
این دانشجو اظهار کرد: با بالا رفتن ظرفیت پذیرش دانشجویان با میزان جذب تناسب ندارد. پذیرش دانشجوی پرستاری در طول سه سال گذشته افزایش دو برابری داشته که هیچ تناسب معناداری با شرایط و استاندارد آموزشی کشور ندارد.
همچنین دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: در ابتدا بهعنوان شرکتکننده در این برنامه قصد داشتم متن بلند بالایی با موضوع " موانع اشتغال زنان" قرائت کنم اما با نیشخندی بر لب به خود یادآوری کردم که صدها تن از من تنومندتر با صدایی رساتر از ابتدای جنبش عدالتخواهی این مطالب را فریاد زدهاند و جار زدهاند اما حاصل چه بود؟! شنیدن بوده و عمل نکردن...
شیرین مصطفائیان ادامه داد: همیشه و بعد از گذر از هر پیچ تاریخی این ما زنان بودیم که اولین قربانی رویکرد های مسئولان بودیم. اولین قشری که با آنهمه فداکاری در قوانین نادیده گرفته شد، ما بودیم و هستیم. تاریخ به آن چه گفتم گواه است.
فارغالتحصیل رشته GIS افزود: پس آقایان و خانم ها سخنم را کوتاه میکنم که هر چه بر بلندای تاریخ فریاد زدیم شنیده نشد، سخنم را کوتاه میکنم که انگار مفت نمی ارزد. ما دینمان را به حرکت برابری خواهی جنیسیتی ادا کرده ایم.
مصطفائیان تصریح کرد: حال به نشانه اعتراض به تمام تاریخی که ما را نادیده گرفت و به احترام صدای تمامی زنان و مردان سرزمینم که گفته و شنیده نشدند سکوت میکنم.
در ادامه یک فارغالتحصیل شده دانشگاه پیام نور نیز ضمن تشکر از مسئولان برگزاری این برنامه و تسلیت به مردم سیلزده عنوان کرد: از ابتدای سال متأسفانه شاهد سیلزدگی بسیاری از استانهای کشور بوده و هستیم، لذا امیدواریم اولویت تخصص بر تعهد اتفاق بیفتد.
محمد رستمی در ابتدای بحث با طرح سؤال" آیا جمهوری اسلامی ایران تمایلی به حل بحران اشتغال جوانان دارد؟" ادامه داد: آیا جمهوری اسلامی ایران عمق فاجعه را درک کرده است یا خیر؟ پاسخ سؤالها ازنظر من خیر است.
وی افزود: سؤال اساسی این است که علت بحران اشتغال در فارغالتحصیلان دانشجویی چیست؟ و پاسخ از دو منظر موردبحث قرار میگیرد؛ ابتدا بنگاه اقتصادی شدن وزارت آموزشوپرورش و دوم بنگاه اقتصادی شدن وزارت علوم. با نگاهی به شهریههای مدارس غیرانتفاعی و نیز شهریه دانشگاههای آزاد، پردیس آزاد، دانشگاههای ملی شبانه میتوان به این نتیجه رسید که در حال حاضر دانشگاهها پول گرفته و مدرک میفروشند.
رستمی با بیان" آیا ورود و تعداد افراد دانشجو و رشتههای دانشگاهی و خروجی دانشگاه تناسبی با بازار کار دارد؟" تصریح کرد: جواب قطعاً بازهم خیر است. زیرا وزارت علوم به وزارتی اقتصادی تبدیلشده است که تنها به درآمد خود فکر میکند.
وی اظهار کرد: آیا خانوادهها در بحران اشتغال نقش داشتهاند؟ بله! آمار وزارت کار نشان میدهد پایین بودن درصد بیکاری در افرادی است که تحصیلات دانشگاهی ندارند.
رستمی بیان کرد: بحرانهای به وجود آمده در اشتغال توسط وزارت علوم عبارتاند از: افزایش کمیت و صندلی دانشگاهها، وجود برخی از اساتید بیسواد در وزارت علوم، ادامه تحصیل تنها و تنها برای فرار از سربازی پسران، عدم ارتباط صنعت، بانک و وزارت علوم
وی درخصوص راههای برونرفت از این بحران عنوان کرد: تأمین ظرفیت دانشگاهها و کمتر شدن دانشگاهها، افزایش کیفیت، دانشگاهها، پایش علمی و کاربردی اقتصاد بر اساس برنامه بلندمدت و تنظیم خروجی دانشگاهها بر اساس نیاز بازار از مهمترین راهکارهاست.
رستمی پیامدهای بیکاری را برای جامعه خطرناک دانست و افزود: پیامدهای بیکاری عبارتاند از کاهش اعتمادبهنفس، افزایش افسردگی در جامعه، عدم نشاط و شادابی، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ ازدواج، افزایش اعتیاد
وی با بیان اینکه در سفر اخیر رئیسجمهور به استان هرمزگان خبرنگاری با پرسیدن سؤالی مبنی بر اینکه "برنامه دولت برای استفاده از جام جهانی 2020 قطر چیست؟" ادامه داد: متأسفانه وی با گفتن " بروید و از قطر بپرسید" نشان دادند که آنچنانکه باید از اتاق فکر ریاست جمهوری البته در صورت وجود نمیشود به عقیده من یا اصلاً اتاق فکری وجود ندارد و یا اگر هم استفاده میشود مشاوران متخصص و کاردانی در آن حضور ندارند.
رستمی خطاب به نماینده معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: اگر بتوانیم تنها دو یا سه کمپ مجهز و مطابق با استاندارد جهانی داشته باشیم برای برپایی اردوهای تیمهای حاضر در جام جهانی را به علت نزدیک بودن شرایط آب و هوایی ایران به قطر بر وضعیت اشتغال، ارزآوری و درآمدزایی خوبی را خواهیم داشت.
وی همچنین به بیان مثالهایی از کشورهای مختلف پرداخت که توانستهاند با روی کار آوردن صنعت گردشگری تحولات عمده و عظیمی را در اقتصاد کشورهایشان به وجود آورند، پرداخت و ادامه داد: حال به نظر میرسد اگر ایران نیز با توجه به شرایطی از جمله وجود چهارفصل در یک سال بهطور همزمان و از طرفی جذب گردشگران به مقاصد مذهبی نیز برای پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصاد کشور دارد که این توانایی میتواند صنعت گردشگری خود را در ایران بهبود ببخشد.
وی در پایان گفت: حقیقتاً درنهایت میخواهم بگویم مدیران سن بالا و بازنشسته اگر صندلی مدیریت را رها کنند خود یک ایجاد شغل برای جوانان خواهد بود.
مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز با ارائه پیشنهادهایی در جهت ایجاد اشتغال برای دانشجویان عنوان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاههای دولتی در شهرهای ایران در خارج از شهر ساختهشده و دانشجویان بیش از نیمی از روز خود را در دانشگاهها قرار دارند، پیشنهاد دادهایم که رستورانها، کافیشاپها، پیرایش مردان، سوپرمارکتها و حتی فروشگاههایی در دل دانشگاهها ایجاد شوند تا هم دانشجویان درآمدی کسب کنند و هم خوابگاهیان برای تأمین نیازهای خود مسافتهای طولانی را تا شهر طی نکنند.
میلاد رأفت ادامه داد: دانشگاهی که رشته مهندسی عمران دارد و دانشجویانی را در این رشته پرورش میدهد باید از دانشجوهای خود برای فضاسازی، مرمت و بازسازی بناها و نمای ساختمانهای دانشگاهی، ساخت ساختمانهای جدید استفاده کند تا هم تجربه و سابقه کاری برای فرد باشد و هم انگیزهای ایجاد شود.
وی افزود: دانشگاه برای حل مشکلات بخش IT خود باید از دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر خود استفاده کند نه اینکه افرادی را از بیرون آورده و دانشجوی دانشگاه بیکار باشد و به دنبال شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلیاش برود.
مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: دانشگاه اگر دانشگاه باشد باید بتواند از پسنیازها خود با استفاده از دانشجویانش بربیاید.
همچنین مدیرکل آموزشهای آزاد دانشگاه هرمزگان نیز با بیان اینکه با صحبت دانشجویان آنچنان موافق نیستم، ادامه داد: میتوانم برای بیشتر صحبتهای دانشجویان نقدهایم را که از ابتدای سخنرانیشان یادداشت کردهام بیان کنم و بگویم که گفتهها با حقیقتهای موجود در جامعه تناقض دارند.
حلی ساز ضمن ارائه توضیحاتی بهصورت کلی بهنقد سخنان دانشجویان پرداخت و دانشجویان نیز در مقابل به گفتوگو و تعامل با وی پرداختند.
مدیرکل آموزشهای آزاد دانشگاه هرمزگان همچنین با موضوع مطرحشده توسط مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به مخالفت پرداخت و گفت: فکر نمیکنم این طرح قابلاجرا باشد و اگر قرار باشد اجرا شود من بهشخصه مخالف آن هستم. سایر پیشنهادات مطرحشده را نیز صرفاً احساسی میدانم و نه عملی.
در پایان نماینده وزارت ورزش و جوانان ضمن تبریک روز جوان ، بیان کرد: برخلاف آقای حلی ساز بسیار از این جلسه لذت برده و قطعاً پیشنهادهایی همچون ساخت کمپهایی برای حضور تیمهای حاضر در جام جهانی را به گوش آقای رئیسجمهور خواهم رساند.
ساجدی عنوان کرد: حضور در چنین جمعی از دانشجویان که مطالبه گر بوده و پیشنهادات و خلاقیتهای خوبی نیز دارند بسیار لذتبخش است.
وی در پایان گفت: از سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان به جهت برگزاری چنین برنامهای با عنوان" کرسی آزاداندیشی بحران اشتغال در فارغالتحصیلان" متشکرم.
نظر شما :