به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هرمزگان؛
نقد و تحلیل فیلم "اینجا بدون من" در چهارشنبههای کانون نما
" اینجا بدون من" فیلمی به کارگردانی بهرام توکلی است که در سال ۱۳۸۹ تولید و در تابستان 1390 اکران شد. این فیلم در جلسه پایانی پرونده نمونههای اقتباسی ادبی موفق در سینمای ایران چهارشنبههای فیلم کانون نما جهاد دانشگاهی اکران شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان و به نقل از ایسنا، فیلمنامه این فیلم نیز اقتباسی از نمایشنامه باغ وحش شیشهای اثر تنسی ویلیامز ، همچنین فاطمه معتمدآریا برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن در سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مونترال کانادا شد. فیلم در بخش بلند داستانی یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تیبورون در آمریکا در روز ۲اردیبهشتماه به نمایش درآمد و با استقبال تماشاچیان و سینماگران حاضر در این فستیوال مواجه شد همچنین این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم مونترال۲۰۱۱ دومین جشنواره فیلم ایرانی استرالیا۲۰۱۲ و سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم در کلولاند ۲۰۱۲به نمایش درآمد.
خلاصه فیلم:
احسان، پسر این خانواده، انبارداری است که بخش اعظم نیازهای مالی خانواده را تأمین میکند و عاشق سینما و نوشتن است ولی به خاطر خانوادهاش مجبور است از عشق و علاقهاش که سینماست بگذرد. یلدا، دختر معلول و گوشهگیر خانواده است که به خاطر نقصش از مکانهای عمومی و رفتوآمد بیزار است. این جمع با ورود رضا، دوست احسان دستخوش تغییر میشود و رضا معجزهی در حال وقوع آنها میشود.
نظر تحلیلگران:
یک تحلیلگر سینما، عنوان کرد: برنامه چهارشنبههای فیلمی بهخودیخود برنامه بسیار جالبی است اما به نظر میرسد برگزاری این برنامه باید بهصورت نظاممندتری صورت بگیرد. متأسفانه جلسه پایانی دومین پرونده با استقبال کمی روبهرو شد.
حسامالدین رضایی ادامه داد: این کار که فیلمها بهصورت پروندهای دستهبندی میشوند بسیار خوب است، این پرونده نیز با معرفی نمونههای اقتباس ادبی همراه بوده است.
وی ادامه داد: اینجا بدون من نمونه خوبی از اقتباس است و جزو کارهای بسیار خوبی است که از تئاتر و نمایشنامه بیرون آمده است، گاها تئاتر را صرفاً وارد سینما میکنند و متأسفانه نتیجه خوبی به دست نمیآید.
رضایی با بیان اینکه آثاری نیز از پل نیومن وجود دارد که از روی این نمایشنامه ساختهشده است، تصریح کرد: متأسفانه این آثار اصلاً موفق نبودهاند در حقیقت در فیلمهایی که رمانهای آنها نیز وجود دارد در آخر فیلم بیننده نباید با خود بگوید که "ایکاش رمان آن را خوانده بودم."
این تحلیلگر ادامه داد: گابریل گارسیا مارکز در عشق سالهای و با نیز موفق عملنکرده و بیننده پس از تماشای آن با خود میگوید ایکاش نمایشنامه یا رمان آن را خوانده بودم.
رضایی بیان کرد: در "اینجا بدون من" بازیها بسیار خوب بود و به عقیده من کارگردان به این نکته که چهره بازیگران این فیلم به چهره شخصیتهای اصلی داستان نزدیک باشد توجه کرده بود.
وی در پایان گفت: "فاطمه معتمدآریا" در قالب یک مادر و زن ایرانی که کنش اجتماعی دارد و همچنین "نگار جواهریان" نیز با بازی در این فیلم بار دیگر توانایی خود در بازیگری را نشان دادند.
یک تحلیلگر دیگر سینما گفت، نیز در این خصوص عنوان کرد: با توجه به اینکه در این پرونده فیلمهای بسیار خوبی انتخابشده بود، اما این امکان نیز وجود دارد که از فیلمهای بهتر و موفقتری نیز انتخاب میشد.
احمدی افزود: در این پرونده بحثهای خوبی نیز اتفاق افتاد و امیدوارم این روند هم چنان ادامه پیدا کند و در آن از فیلمهای مختلف در زوایای متفاوتی به سینما پرداخته شود.
وی تصریح کرد: بهرام توکلی کارگردانی است که بعدها بیشتر به شناخت او خواهیم رسید، نوع کاری که وی از لحاظ سینمایی انجام میدهد متفاوت است.
این تحلیلگر ادامه داد: توکلی فردی سینمایی است که با ادبیات سینما و الفبای فیلم بهخوبی آشنا است به همین علت توانسته است در این فیلم بهخوبی شخصیتپردازی کند. میتوان گفت اگر در آن سال فیلم آقای فرهادی بر روی آن سایه نمیافکند، میتوانست جوایز زیادی برای آن دریافت کند و بیشتر دیده شود.
احمدی عنوان کرد: تنگه ابوقریب و موفقیتهای بهدستآمده از آن نشان میدهد که وی کارگردان آینده داری در سینمای ایران خواهد بود. کاری که این کارگردان در این فیلم انجام داده است در واقع رنگ اقتباسی در آن ایجاد کرده است و درونمایه کار تنسی ویلیامز را برداشته و ایرانی کرده است و در این کار بسیار موفق شده است.
وی در پایان گفت: در این فیلم با اقتباس قیاسی خوبی مواجه بودیم و از نمونههای بسیار موفق در ایران به شمار میآید.
نظر شما :