به همت جهاد دانشگاهی هرمزگان؛
نشست تخصصی "گردشگری دریایی در خلیجفارس" برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان هرمزگان، نشست تخصصی "گردشگری دریایی در خلیجفارس" روز یکشنبه (۱9 آبان ماه) توسط مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان و با حضور مدیر کارخانه صبا فولاد خلیجفارس، مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس و رئیس هنرستان علوم و فنون دریایی ارتش و میزبانی محمد دلپسند، سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی هرمزگان بهصورت وبینار برگزار شد.
مدیر کارخانه صبا فولاد خلیجفارس و مدیر اجرایی و مشاور کسبوکار در حوزههای بنادر، مناطق آزاد، گردشگری و تجارت آزاد در این نشست اظهار کرد: هرکدام از ما باید از خود سؤال کنیم که آیا وظیفه خود را در قبال عرصه گیتی انجام دادهایم و از دریا، این موهبت الهی خوب استفاده کردهایم؟ در بررسی صورت گرفته از سوی مراکز تحقیقاتی و علمی، استان هرمزگان با بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۴ جزیره، نزدیکی با کشورهای خلیجفارس و آبهای آزاد، ازلحاظ ظرفیت گردشگری بهخصوص گردشگری دریایی مقام اول را در بین استانهای کشور دارد.
محمد محسنی افزود: متأسفانه علیرغم ظرفیتهای گستردهای که استان هرمزگان دارد اما اتفاق مفیدی ازلحاظ توسعه گردشگری در آن رخ نداده است و ظرفیت موجود حاصل جبر تاریخ، جغرافیا و اقلیم آن است. اگر افرادی در این حوزه فعالیت کردهاند نیز به دلیل دستورالعملهای موجود نبوده بلکه بر اساس علاقه و عرق شخصی پا به این عرصه گذاشته است. زیباییهای طبیعی در این استان وجود دارد اما باید زیباییهایی را نیز ما ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: تا زمانی که حوزه کسبوکار و مراکز اشتغالزا دولتی باشند، کلیه فعالیتهای گردشگری دچار رکود خواهند بود، این حوزهها باید به مردم و بخش خصوصی واگذار شوند و دولت تنها نقش تسهیلگر و حامی را ایفا کند.
محسنی تصریح کرد: میبینیم که کشورهای حاشیه خلیجفارس ظرفیت بخشی از استان هرمزگان را نیز ندارند اما پذیرای کشتیهای کروز با چندین هزار گردشگر در بنادر خود هستند.
وی ادامه داد: دولت باید با کاهش بروکراسیهای اداری و هفتخانی که برای کسب مجوزها و تسهیلات لازم ایجاد کرده، علاقهمندان به سرمایهگذاری و فعالیت در حوزه گردشگری را تشویق کند تا مخاطب اصلی ما که جوامع محلی و ساکنین ساحلی و غیرساحلی استان هستند نیز از رونق گردشگری دریایی و ساحلی منتفع شوند.
وی ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا چندین هزار خانوار از فعالین گردشگری در هرمزگان تحت تأثیر قرار گرفتند و معیشتشان با مشکلات بسیاری روبهرو شد. دولت نباید تنها مخصوص روزهای خوشی مردم باشد بلکه باید در سختیها نیز در کنار مردم قرار بگیرد.
محسنی افزود: ما در استان هرمزگان مزیتها و ظرفیتهای دریایی بسیاری داریم، اسناد بالادستی و توصیههای مقامات نظام را هم داریم اما درزمینهٔ اجرا هنوز گام مؤثری برداشته نشده است، دولت باید با حمایت و تسهیلگری همچون دیوار محکمی باشد که فعالان گردشگری به آن تکیه کرده تا گامهای مؤثرتری درزمینهٔ توسعه گردشگری ساحلی و دریایی استان بردارند.
مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از نوار ساحلی کل کشور در استان هرمزگان قرار دارد، اظهار کرد: گردشگری دریایی تعاریف متفاوتی دارد، آمار مسافران حملونقل دریایی در پیک خود به ۵ میلیون نفر میرسد اما نباید این نکته را نادیده گرفت که گردشگری صرفاً در سفرهای دریایی خلاصه نمیشود.
محمد احمدی زاده با تأکید بر اینکه مسئله اصلی، پایدار بودن گردشگری است، عنوان کرد: هرمزگان استانی گردشگرپذیر است اما ما نتوانستهایم این مسئله را مدیریت کنیم، در برخی از فصول با توجه به جاذبههای استان، حضور احساسی گردشگران را داریم که نهتنها پایدار نبوده بلکه تخریب محیطزیست که خلاف اصول گردشگری است را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: یکی از مشکلات ما در این زمینه، عدم وجود یک ارتباط مؤثر بین ادارهکل بنادر و دریانوردی، ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، شیلات و استانداری است. این بخشها چقدر توانستهاند در امرارمعاش جوامع محلی تأثیرگذار باشند؟ عدم آموزش جوامع محلی باعث شده تا برای تأمین معیشت خود تنها به صیادی رویآورند، در گذشته صیادی سنتی آسیب زیادی را متوجه دریا نمیکرد اما امروزه صید بیرویه صنعتی، تنوع زیستی خلیجفارس را به خطر انداخته است.
احمدی زاده اضافه کرد: گردشگران برای دیدن جنگلهای حرا، استفاده از شناورهای گردشگری و غواصی مجبورند به جزایر قشم، کیش و هرمز بروند درحالیکه ظرفیت کلیه فعالیتهای ساحلی و دریایی در بندرعباس و سایر شهرهای ساحلی استان هرمزگان نیز وجود دارد. شهرداری بندرخمیر فعالیتهای خوبی درزمینهٔ ایجاد اسکله گردشگری و آموزش جوامع محلی و برگزاری سمینارهای گردشگری کشوری انجام داده که جای قدردانی دارد.
مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بدون اینکه زیرساختهای لازم برای گردشگری را داشته باشیم، افراد را جذب میکنیم و نتیجه آن حجم بسیار زیاد پسماند و آلودگی برای خلیجفارس است. کشورهای پیشرو توانستهاند با برنامهریزی و ایجاد زیرساختهای لازم، آلودگیهای ناشی از صنعت گردشگری را به حداقل برسانند.
وی ادامه داد: درزمینهٔ گردشگری فراساحلی یا دریایی اکثر کشورها به کشتیهای تفریحی و کروز روی آوردهاند، در این زمینه نیز ابتدا احتیاج به ایجاد زیرساختهایی همچون اسکلههایی مخصوص پهلوگیری این کشتیها داریم. از دهه ۱۹۸۰ به بعد که کشتیهای کروز توسعه پیدا کردند ما هیچ توسعهای در این زمینه نداشتیم و بیشتر بار گردشگری دریایی را جوامع محلی بدون هیچ آموزشی به عهده گرفتند.
رئیس هنرستان علوم و فنون دریایی ارتش و مدرس دورههای دریانوردی و راهنمای گردشگری دریایی نیز در این نشست بیان کرد: فرهنگسازی نیاز به زمینهسازی و آموزش دارد، در بخش دولتی آموزشوپرورش میتواند با اضافه کردن مطالبی در کتب درسی و وزارت علوم نیز با افزایش رشتهها و واحدهای درسی در حوزه گردشگری دریایی گام مؤثری در این زمینه بردارند.
محمد برتینا افزود: مؤسسات آموزشی غیردولتی نیز میتوانند نقش به سزایی را در فرهنگسازی و آموزش جوامع محلی و علاقهمندان به گردشگری داشته باشند، در استان هرمزگان موسسه مشق آفرینش در این زمینه گامهای مؤثری برداشته است.
وی تصریح کرد: دولت باید بروکراسیهای اداره را کاهش و نظارت بر جلوگیری از فرسایش و آسیبهای زیستمحیطی را افزایش دهد.
نظر شما :